علائم آب سیاه و راه‌های درمان آن

چند بیماری چشمی که نباید نادیده گرفته شوند
۱۳۹۷-۰۶-۱۳
دوبینی چشم را با جراحی درمان کنید
۱۳۹۷-۰۶-۲۷

آب سیاه یا گلوکوم چیست؟

آب سیاه یا گلوکوم یکی از بیماری‌های پیچیده و خطرناک چشمی است که در آن، عصب بینایی آسیب جدی می‌بیند و باعث از دست رفتن بینایی می‌شود. گلوکوم انواع مختلفی دارد که دو نوع از شایع‌ترین آن‌ها، آب سیاه زاویه باز (ACG) و آب سیاه زاویه بسته (POAG)‌ است. گلوکوم زاویه باز اغلب علائمی ندارد تا زمانی که بینایی به طور ناگهانی کاهش می‌یابد.

علائم آب سیاه زاویه باز

نوع زاویه باز بیماری گلوکوم اغلب علامت و نشانه هشدار دهنده‌ای ندارد به طوری که این بیماری چشمی می‌تواند سال‌ها بدون ایجاد کاهش بینایی در فرد پیشرفت کند. اغلب افراد مبتلا به آب سیاه زاويه باز تغيير قابل توجهی در بینایی خود احساس نمی‌کنند و حس بدی ندارند زیرا در مراحل اولیه این بیماری، دید محیطی کاهش می‌یابد اما قدرت بینایی کاهش نمی‌یابد تا زمانی که به مراحل نهایی پیشرفت بیماری برسد. با گذشت زمان، بیمار متوجه کاهش بینایی خود می‌شود. کاهش بینایی که بر اثر گلوکوم اتفاق می‌افتد با هیچ راه درمانی حتی جراحی قابل برگشت نیست.

از آنجایی که آب سیاه زاویه باز دارای نشانه و علائم هشدار دهنده بسیار کمی است، مراجعه به پزشک جهت انجام معاینات منظم ضروری است. در صورت تشخیص زود هنگام گلوکوم در معاینه چشم، پزشک شما می‌تواند درمان مناسبی را جهت پیشگیری از کاهش بینایی انجام دهد.

چون ابتلا به بیماری گلوکوم و علائم آن می‌تواند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر روی کیفیت زندگی هر فردی داشته باشد، پس با انجام معاینات منظم و دقیق و تشخیص زودهنگام از ابتلا و پیشرفت این بیماری پیشگیری کنید.

در بیماری آب سیاه زاويه باز، زاويه محل انطباق عنبيه با قرنيه بسیار بزرگتر از حد معمول می‌شود و کانال‌هاي زهکشی چشم مسدود می‌شوند که باعث افزايش فشار داخل چشم و ایجاد آسيب‌های متعدد به عصب بینایی می‌شود. از عوامل خطر ابتلا به این بیماری می‌توان به سابقه خانوادگی، ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش سن اشاره کرد.

علائم آب سیاه زاویه بسته

  • دید تار و مه آلود
  • رنگین کمانی دیدن چراغ‌های روشن
  • درد شدید در ناحیه چشم و سر
  • تهوع یا استفراغ (همراه با درد شدید چشم)
  • افت ناگهانی دید

در بیماری آب سیاه زاویه بسته (که آب سیاه زاویه باریک نیز نامیده می‌شود)، زاویه محل انطباق عنبیه و شبکیه در اکثر نواحی آن بسته شده است و باعث افزایش فشار چشم می‌شود که منجر به آسیب جدی به عصب بینایی و از دست دادن بینایی می‌شود. افزایش فشار چشم ممکن است تدریجی یا به طور ناگهانی رخ دهد. بیماری آب سیاه زاویه بسته علائم بسیار قابل توجهی دارد و آسیب عصب بینایی به سرعت اتفاق می‌افتد. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید حتماً به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید.

اگر مبتلا به گلوکوم هستید باید توجه داشته باشید که به طور منظم به پزشک متخصص چشم مراجعه نموده و برنامه منظمی برای معاینات چشمی خود داشته باشید تا وضعیت بیماری به طور کامل پیگیری شود و درمان‌های پیشگیرانه‌ای جهت حفظ سلامت چشم و کنترل سطح فشار چشم شما انجام گیرد.

یکی از بهترین روش‌های درمانی بیماری گلوکوم، روش ترنس پی آر کی ریفایند است. در این روش جراحی غیر تهاجمی از انرژی لیزر برای درمان گلوکوم استفاده می‌شود. در این روش، تابش لیزر برای هر بیمار، به‌ صورت اختصاصی و بر اساس پارامترهای آماری و نوری مختص به هر فرد تنظیم می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چند بیماری چشمی که نباید نادیده گرفته شوند روی لینک آن کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات در رابطه با خدمات دکتر سهیل ادیب مقدم متخصص چشم، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *