لیزیک و لازک چه تفاوتی با هم دارند؟

عفونت چشم به چه دلایلی ایجاد می‌شود و راه‌های درمان آن چیست؟
۱۳۹۷-۰۸-۰۵
آیا انواع آب مروارید را می‌شناسید؟
۱۳۹۷-۰۸-۱۹

چگونگی جراحی چشم با لیزیک و لازک

اگر شما راجع به عمل جراحی چشم تحقیق کنید و علاقه‌مند به مطالعه جزئیات آن باشید حتماً به اصطلاحات پزشکی برخورد خواهید کرد که بسیار مشابه به هم هستند اما در عمل متفاوتند. یکی از این موارد، عمل‌های جراحی لیزیک و لازک است که بسیاری از افراد هنگام مواجهه با آن گیج خواهند شد. این امر بسیار طبیعی است و ما در ادامه برای شما راهنمای جامعی از تفاوت دو روش جراحی لیزیک و لازک ارائه خواهیم نمود.

برای درک تفاوت بین دو روش لیزیک و لازک، ابتدا باید اطلاعاتی درباره روش جراحی چشم با لیزر بدانید. اساساً جراحی چشم با لیزر، به روند تغییر شکل لایه شفاف چشم یا همان قرنیه گفته می‌شود. این پروسه توسط پرتوی متمرکز نور که با نام لیزر شناخته شده است، انجام می‌شود. اگر چه این فرآیند با عنوان “جراحی” یاد می‌شود اما در حقیقت هیچ برشی بر روی چشم انجام نمی‌گیرد و درمان تنها با لیزر خواهد بود.

دو روش جراحی چشم با لیزر وجود دارد: روش لیزیک و روش لازک. در ادامه به چگونگی انجام این دو روش درمانی و تفاوت آن‌ها با هم خواهیم پرداخت.

روش لیزیک (LASIK)

لیزیک مخفف کلمه Laser-Assisted In-Situ Keratomileusis است. روش جراحی لیزیک از بیست سال گذشته تا به امروز انجام می‌شود و درمان بسیار مؤثر و موفقی بوده به طوری که ناسا این روش درمانی را برای فضانوردان خود نیز تأیید کرده است. البته در این روش، استحکام قرنیه کاهش پیدا کرده و احتمال بروز قوز قرنیه چند سال بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

در روش درمانی لیزیک، ابتدا با استفاده از لیزر یک لایه نازک از قرنیه برش داده می‌شود و سپس لیزر دیگری برای اصلاح عیوب انکساری چشم، به داخل قرنیه تابانده می‌شود. معمولاً هر دو چشم در یک روز قابل درمان هستند. پس از انجام لیزیک، روند بهبودی اولیه با سرعت طی می‌شود به نحوی که بیمار پس از ۲۴ ساعت می‌تواند به فعالیت روزانه خود باز گردد.

روش لازک (LASEK)

لازک مخفف کلمه Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. اگر بافت قرنیه بیمار بسیار نازک باشد یا مشکلات پزشکی دیگری داشته باشد، ممکن است پزشک جراح چشم روش لازک را تجویز نماید. در روش لازک، یک محلول الکلی خاص بر روی سطح چشم بیمار ریخته می‌شود و در نتیجه آن، لایه نازکی از سلول‌های روی سطح چشم که اپیتلیوم نام دارند، از سطح چشم جدا می‌شود. در این مرحله، جراح به لایه‌ قرنیه بیمار دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند درمان با لیزر را انجام دهد.

پس از اتمام پروسه درمان، پزشک یک لنز تماسی مخصوص جهت محافظت از قرنیه بر روی چشم قرار می‌دهد. این لنز معمولاً پس از چهار روز از بین می‌رود. همانند روش لیزیک، هر دو چشم را می‌توان در یک روز درمان کرد. روند بهبود اولیه در این روش کمی طولانی‌تر است به طوری که ممکن است تا چند هفته نیز طول بکشد.

تفاوت اصلی لیزیک و لازک

تفاوت اصلی این دو روش در چگونگی باز شدن قرنیه و دسترسی پزشک به لایه درونی قرنیه است. همچنین در پاسخ به این سؤال که کدامیک از این دو روش مناسب‌تر است می‌توان گفت که مناسب‌ترین روش بستگی به ضخامت فعلی قرنیه شما دارد. گاهی اوقات ویژگی‌های منحصر به فرد چشم شما می‌تواند برای درمان لیزیک مناسب نباشد و درمان لازک به عنوان جایگزین توصیه گردد.

توجه نمایید که فقط پزشک متخصص چشم قادر است بهترین روش را برای درمان چشم شما تشخیص دهد. نتایج هر دو درمان لیزیک و لازک، کیفیت یکسانی دارند و هر دو به یک میزان مؤثر هستند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با خدمات دکتر سهیل ادیب مقدم متخصص چشم، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *